Handboek

Handboek

Nieuws

Nieuws

 

Een positieve gast

Op zondag 3 juli is onze gast op kamer 4 positief getest op Corona.

Zoals we met elkaar afgesproken hebben gaan we dhr niet meer uitplaatsten maar blijft hij in het hospice gedurende zijn 10 dagen quarantaine.  De afspraken die we met meneer zelf, zijn familie en Icare hebben gemaakt kun je vinden in de rapportagemap bij de gegevens van meneer.  We hebben al vanaf de opname bij dhr gewerkt met handschoenen aan en een mondmasker op. De kans voor een verdere besmetting is daardoor, dankzij het gebruik van deze middelen door jullie, nihil.

Je mag als vrijwilliger ook bij dhr naar binnen, enkel en alleen wanneer je volledig beschermd bent, dit is nooit een verplichting.

Bij vragen of onduidelijkheden schroom vooral niet om te bellen.

Op deze pagina kun je alle richtlijnen vinden zoals in ze momenteel in ons land gehanteerd worden.

Feest 10-jarig bestaan hospice

Je uitnodiging voor het feest ligt voor je klaar in ons hospice.

 

Bij ” berichten” vind je een vacature voor coördinator thuisinzetten.

Nieuwe VW coördinator

Bij onze zoektocht naar een 3e VW coördinator is onze keuze gevallen op Magreeth van Eeden. Margreeth heeft hier positief op gereageerd en is inmiddels ook al heel voorzichtig begonnen met zich in te werken en in te lezen.

 

GIFT

Dankzij een gift van de Junior Chamber Meppel (JCM) hebben we, naast de windschermen op het terras, voor onze gasten ook een Sara Stedy aan kunnen schaffen. Met deze Sara Stedy mogen jullie vrijwilligers, wanneer dit afgesproken is met de gast en Icare, ook onze gasten helpen als dit genoteerd is op de afsprakenlijst.

De instructievideo hierover vind je hier. Oefen met elkaar alsook met de collega’s van Icare om zo handig en bekend er mee te worden.

 

Stekker

Doordat de stekker van diepvries (in ons washok) er enkele dagen uit is geweest zijn alle maaltijden die daarin zaten nu ontdooid. Het gevolg hiervan is dat we nu al deze maaltijden moeten weggooioen.
Dus let alsjeblieft goed op na het strijken dat je alleen de stekker van de strijkbout eruit haalt en niet beide!

 

Lief en leed,

Onze lief en leed pot is nog steeds goed gevuld maar de “BEDOELING” hiervan is in de loop van de jaren wat versnipperd. We hebben daarom afgelopen woensdag op de vergadering afgesproken dat,  met de volledig financiële ondersteuning van ons bestuur,  we met elkaar dit weer gaan oppakken. Er heeft zich een groepje van 4 collega-vrijwilligers (Maaike, Marian, Rita en Marja) aangemeld om samen met ons als coördinatoren de leef en leed weer actief op te pakken.

De eigen bijdrage hiervoor vervalt dus per direct. Ons voorstel is om de huidige inhoud over te maken aan het hospice, zodat we ook per direct alle onkosten bij onze penningmeester kunnen gaan declareren.

 

Het vuur is gedoofd : UPDATE

Het is lastig, dat snappen we ook heel goed. Vooral omdat we dit 9 jaar lang hebben toegestaan. Maar gedurende de afgelopen weken heeft het ons geleerd dat het duidelijk en eenduidig handhaven van deze afspraken noodzakelijk is. Roken echt alleen buiten, en daarmee bedoelen we ook echt “over” de drempel. (Dit wordt opgepakt samen met de collega’s van de Icare)

Bijna 10 jaar lang was het voor onze gasten mogelijk om in het hospice, op hun eigen kamer, te genieten van hun eigen sigaretje, shaggie of sigaartje. Maar omdat de vraag om een rookvrije werkplek  voor ons steeds groter en dringender werd, is besloten om per 1 januari 2022, over te gaan tot een algeheel rook en vuur verbod in ons hospice. (De medische consequentie hiervan wordt opgepakt door Icare iom de huisarts) Deze regel geldt voor alle 3 de Drentse hospices die aangesloten zijn bij Acanthis. Roken is nu enkel nog toegestaan buiten het hospice, dus b.v. op het terras.  Onze kaarsen zijn inmiddels ook allemaal vervangen door elektrische kaarsen. Laten we er daarom met elkaar alert op zijn dat batterijen ook aangeschaft worden en er voldoende op voorraad is. Dankjewel.

 

Handboek

Het “Handboek ” is toegevoegd op onze website. Met de coördinatoren van de hospices in Assen, Emmen en Hoogeveen zijn we gezamenlijk bezig om alle documenten en formulieren weer up-to-date te maken. De formulieren die klaar zijn worden dan in het “Handboek” toegevoegd. Er staan nu al een aantal documenten in, dus we nodigen je uit om een kijkje te nemen.

 

Attent zijn op: als je als vrijwilliger ’s nachts ziek wordt en daarom de dienst van 7 -11 uur niet kan doen, dan graag de coördinator bellen, ajb, voor  6.30 uur.

Bellen met  06-10 58 18 25 zodat we tijdig aanwezig kunnen zijn om de nachtdienst af te lossen

         

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Handboek

Berichten

Smoelenboek

Smoelenboek

Vrijwilligers

Aly Brals

Aly Brals

Vrijwilliger

Andries	van der	Wal

Andries van der Wal

Vrijwilliger

Anjo Mulder

Anjo Mulder

Vrijwilliger

Annekie	Konterman

Annekie Konterman

Vrijwilliger

Annelies van Setten

Annelies van Setten

Vrijwilliger

Astrid van Dam

Astrid van Dam

Vrijwilliger

Betty Kappert

Betty Kappert

Vrijwilliger

Carolijn Blok

Carolijn Blok

Vrijwilliger

Chinie Gritter

Chinie Gritter

Vrijwilliger

Daniëlle	Hilberdink

Daniëlle Hilberdink

Vrijwilliger

Diny Helmich

Diny Helmich

Vrijwilliger

Elly	Jansen

Elly Jansen

Vrijwilliger

Elly	Timmerman

Elly Timmerman

Vrijwilliger

Fetsje de Vries

Fetsje de Vries

Vrijwilliger

Gerrie Bouter

Gerrie Bouter

Vrijwilliger

Hans Blaak

Hans Blaak

Vrijwilliger

Heleen Tsirakos

Heleen Tsirakos

Vrijwilliger

Hennie Brals

Hennie Brals

Vrijwilliger

Hennie Luchtmeijer

Hennie Luchtmeijer

Vrijwilliger

Henriet	Tulner

Henriet Tulner

Vrijwilliger

Hillie Slager

Hillie Slager

Vrijwilliger

Iet Lijnkamp

Iet Lijnkamp

Vrijwilliger

Ina	Donker

Ina Donker

Vrijwilliger

Ingrid Louwerse

Ingrid Louwerse

Vrijwilliger

Irma Dasselaar

Irma Dasselaar

Vrijwilliger

Jaap de Jong

Jaap de Jong

Vrijwilliger

Jeannette Compagne

Jeannette Compagne

Vrijwilliger

Jenny Vennik

Jenny Vennik

Vrijwilliger

Lidy Assen

Lidy Assen

Vrijwilliger

Linda  Feenstra

Linda Feenstra

Vrijwilliger

Maaike Lub

Maaike Lub

Vrijwilliger

Margreet Hamberg

Margreet Hamberg

Vrijwilliger

Margreeth van Eeden

Margreeth van Eeden

Vrijwilliger

Marian Jutte

Marian Jutte

Vrijwilliger

Marian Rosier

Marian Rosier

Vrijwilliger

Mariska	Steenbergen

Mariska Steenbergen

Vrijwilliger

Marja de Roo

Marja de Roo

Vrijwilliger

Marjan Versendaal

Marjan Versendaal

Vrijwilliger

Mia	van den	Berg

Mia van den Berg

Vrijwilliger

Mieke Bouwmeester

Mieke Bouwmeester

Vrijwilliger

Mirjam Schilperoord

Mirjam Schilperoord

Vrijwilliger

Mirjam	Welbergen

Mirjam Welbergen

Vrijwilliger

Nelly Vos

Nelly Vos

Vrijwilliger

Paulien van Rijswijk

Paulien van Rijswijk

Vrijwilliger

Petra Sieben

Petra Sieben

Vrijwilliger

Petra Vegter

Petra Vegter

Vrijwilliger

Pien te Slaa - Hage

Pien te Slaa - Hage

Vrijwilliger

Rita Haanstra

Rita Haanstra

Vrijwilliger

Roefie Compagner

Roefie Compagner

Vrijwilliger

Tineke Klomp

Tineke Klomp

Vrijwilliger

Trijntje van Luyn

Trijntje van Luyn

Vrijwilliger

Truus Zikkenheimer

Truus Zikkenheimer

Vrijwilliger

Wilja Brouwer

Wilja Brouwer

Vrijwilliger

Willy Raben

Willy Raben

Vrijwilliger

Willy Flinkert

Willy Flinkert

Vrijwilliger

Yvonne Ballijns

Yvonne Ballijns

Vrijwilliger

Yvonne	Gerding

Yvonne Gerding

Vrijwilliger

Marianne Steenbergen

Marianne Steenbergen

Vrijwilliger

Nieuwe vrijwilligers

Jeannet van der Sluis

Jeannet van der Sluis

Vrijwilliger

Karin Vermeulen

Karin Vermeulen

Vrijwilligers

Ria de Kleine

Ria de Kleine

Vrijwilligers

Moniek Brinkman

Moniek Brinkman

Vrijwilliger

Coördinatoren

Anneke	Tolsma

Anneke Tolsma

Coördinatoren

Chantal	Gommans

Chantal Gommans

Coördinatoren

Bestuur

Jaap Schouten

Jaap Schouten

Bestuur

Ben	ten Lande

Ben ten Lande

Bestuur

Geert Welbergen

Geert Welbergen

Bestuur

Henny Melenberg

Henny Melenberg

Bestuur

Astrid van Bohemen

Astrid van Bohemen

Bestuur

Tuinvrijwilligers

Jan Brand

Jan Brand

Tuinvrijwilligers

Jan van Goor

Jan van Goor

Tuinvrijwilligers

Ger Boterman

Ger Boterman

Tuinvrijwilligers

Marinus	van	Dam

Marinus van Dam

Tuinvrijwilligers

Klusjesman

Wim Rollema

Wim Rollema

Klusjesman

Schoonmaak

Karla

Karla

Schoonmaak

Dineke

Dineke

Schoonmaak

Vrienden van

Jac Sieben

Jac Sieben

Vrienden van

Leo	van der	Vegt

Leo van der Vegt

Vrienden van

Marijke Toering

Marijke Toering

Vrienden van

Hilbert Heitmeijer

Hilbert Heitmeijer

Vrienden van

Hermina Hoekstra

Hermina Hoekstra

Vrienden van

Nieuwsbrief

Reina Jetses

Reina Jetses

Nieuwsbrief

ICT

Barth Kattenberg

Barth Kattenberg

ICT

Icare medewerkers

Nathalie Veerman

Nathalie Veerman

Icare medewerker

Gea	Hammer

Gea Hammer

Icare medewerker

Cora Dijk

Cora Dijk

Icare medewerker

Liesbeth Minnee

Liesbeth Minnee

Icare medewerker

Jessica Boer

Jessica Boer

Icare medewerker

Rolande	 Stam

Rolande Stam

Icare medewerker

Harry Blauw

Harry Blauw

Icare medewerker

Paulien Bos

Paulien Bos

Icare medewerker

Simone	Bulthuis

Simone Bulthuis

Icare medewerker

Algemene informatie

Algemene informatie

  1. Verzorging: als een gast valt en Icare is niet in huis, dit graag altijd even melden door Icare te bellen op hun bereikbaarheidsnummer (kantoor). Ook al lijkt het niet ernstig, een val kan toch (bijv. door bepaalde medicatie) invloed hebben op de gezondheidstoestand.
  2. Zorg ervoor dat voor je de dienst begint je zelf alle afsprakenbladen van de gasten hebt doorgelezen, en je daarvan op de hoogte bent.
  3. Geen informatie over de bewoners delen buiten het hospice. Niet praten over gasten en collega’s in het bijzijn van anderen.
  4. Als een gast erg ziek is, is het te vermoeiend als vrijwilligers veel vragen stellen, luisteren is voldoende.
  5. Voor het werken bij de gasten, denk erom geen sieraden te dragen, vooral ringen, armbanden, horloges en lange kettingen.
  6. Eigen medicatie op het kantoor laten. Alleen op kantoor of toilet medicatie innemen. Als het kantoor bezet is, even overleg zoeken met de coördinator.
  7. Gebruik van mobieltjes en tablet onder werktijd wordt als storend ervaren. Uiteraard is het niet altijd te vermijden, zoals b.v. Icare medewerkers die bereikbaar moeten zijn, maar laten we er met elkaar attent op zijn.
  8. Controleer het digitale rooster goed met jouw eigen agenda.
  9. Bij het overlijden van een gast graag bellen tussen 8 en 23 uur, ook in het weekend. dan krijg je Chantal, Anneke, Margreet of Petra aan de telefoon. Als er in het weekend telefoontjes komen over eventuele opnames ook graag het bereikbaarheidsnummer bellen voor de coordinatoren. ( 06-10 58 18 25 )
  10. Bloemen Petersen, Prinsengracht 6 in Meppel, schenkt het hospice elke week een bos bloemen. Zaterdagmiddag kunnen deze worden opgehaald. Wil de dienst van 15.00-19.00 u. dit voor hun dienst doen? Even samen overleggen wie er gaat.
  11. Bloemenhuis de Gier staat op donderdag op de markt (kerkplein) ook zij schenken ons elke week bloemen. Wil de dienst van 11.00- 15.00 uur op donderdag, deze voor hun dienst ophalen? Even overleggen wie ze meeneemt.
  12. Er hangt een AED in kantoor. Deze alleen gebruiken voor vrijwilligers, bezoekers hospice en medewerkers Icare.  Deze is niet voor onze gasten van de kamers.
  13. Incidentele medicatie of zonodig medicatie: Hierover hebben we afgesproken dat alle medewerkers bij klachten van de gast altijd het DISA-nummer bellen van Icare ( 0522-27 71 34 ). Hij of zij geeft dan aan of medicatie gegeven kan worden en zal dit ook direct in het digitale gastendossier opnemen.

 

 

 

Praktisch:

 

 

  • Als beide vrijwilligers bij een gast zitten, wordt de deurbel vaak niet gehoord. Let er even op dat je dan een van de deuren open laat o.i.d., zodat je de bel kunt horen. Dit geldt ook voor het zitten op het terras of als je in het washok bezig bent.
  • Graag iedere dag even kijken of je de mandjes op de kamers bij kunt vullen. Nu wordt er geregeld mis gegrepen.
  • Er staat een fles allesreiniger en Dettol in de schoonmaakkast/ruimte voor gebruik door vrijwilligers. Dit staat ook op de flessen. A.u.b. geen middelen van Karla gebruiken (anders komt zij niet uit met wat zij nodig heeft en bestelling duurt lang).
  • In de stiltekamer staan 2 dozen. daarin zitten puzzeltjes, knuffeltjes, tekenmateriaal, boekjes e.d. Als mensen moeten waken bij hun familie kunnen ze daar iets uit halen, om zich te “vermaken’. een doos voor kinderen en een doos voor volwassenen.

 

 

Theoretisch:

 

 

 

 

Ook zijn we blij met de vrijwilligers die aangegeven hebben zich speciaal met een bepaalde taak in te willen zetten:.

 

 

 

 

  • Lidy doet de boodschappen bij de Sligro
  • Jaap zorgt ervoor dat het glas weggebracht, en ordent oud papier.
  • Elly J. regelt altijd het inplakken van de rouwkaarten en houdt de lijst bij van degenen die overleden zijn.
  • Jeannette en Trijntje de vaatwasser;
  • Jeanette zorgt ook voor de maandelijkse reiniging van de wasdroger.
  • Mirjam gaat het washok bijhouden.
  • Rita maakt de filters van de wasdrogers stofvrij en zorgt voor het ontkalken van de water- en eierkoker.
  • Chinie, Henriët en Danielle doen het onderhoud van de koffiemachine.
  • Iet regelt het bijhouden en bestellen van de diepvriesmaaltijden.
  • Andries houdt de openhaard bij en werkend.

 

 

 

 

Voor jullie handig om te weten wie je als aanspreekpunt daarvoor kunt benaderen, bij vragen. Zo zijn er uiteraard wel meer extra,s die door vrijwilligers gedaan worden, teveel soms om op te noemen, maar we zijn er blij mee!

 

 

 

 

Open diensten

Open diensten

 

 

Zondag 17 juli 11-15 uur